Pien in Australië

Twee maanden Australië

Hoi!

Daar ben ik weer!

Ik ben nu 2 maanden in Australië en de tijd gaat veeeel te snel… Volgende maand gaat mijn host family alweer op zoek naar een nieuwe au pair, die begin mei kan starten.

Ik heb er nu 3 werkweken opzitten en 4 vrije weken. Het werken is zo leuk en ik vind het elke keer toch weer een beetje jammer als we terug gaan naar het andere huis.

De afgelopen weken is er niet zo heel veel gebeurd. Ik heb gewerkt en wanneer ik vrij was, heb ik vooral geslapen, geshopt en ben ik heel veel met mijn telefoon bezig geweest omdat we in Dysart geen wifi hebben. Ik heb 60GB voor 6 maanden, dus ik heb wel wat internet, maar ik ben er wel heel zuinig mee omdat ik ook nog wat over wil hebben als ik ga reizen.

Ik heb twee weken geleden een camera gekocht. Ik ben vertrokken naar Australië met mijn telefoon als camera, maar toen ik de kangoeroes wilde fotograferen vielen de foto’s toch een beetje tegen. Ik heb de Nikon Coolpix P900 gekocht. Een systeemcamera die echt heel erg ver kan inzoomen. Zo ver, dat je zelfs de maan kan fotograferen. Ik had het geluk dat een vriend van mijn hostmom bij de camerawinkel werkt en dus korting kon geven.

Aankomende dagen is het Kerstmis. Australiërs vieren kerstavond, Eerste Kerstdag en Boxing Day. Wij vieren Eerste Kerstdag op 24 december. Op 25 december gaan we terug naar Dysart en vieren we Kerstmis niet echt meer. Boxing Day zijn we weer allemaal aan het werk. Best jammer dat we met Boxing Day niet in Mackay zijn, want dat is natuurlijk iets wat ik nog nooit heb meegemaakt en gevierd. We moeten werken t/m 31 december. De vader eindigt eerder op 31 december, dus dan stappen we meteen in de auto terug naar Mackay. Daar zijn we dan op tijd voor het nieuwe jaar. De moeder heeft nachtdienst en moet dus werken met nieuwjaar.

Ik ben hier nu twee maanden en er zijn wel wat (grappige) dingen opgevallen in Australië:

• De mensen zijn heel erg aardig, echt heel erg aardig

• Het bier wordt zonder schuimkraag geserveerd, heel anders dan in Nederland

• Australiërs kunnen heel veel bier drinken

• Het is heel erg heet hier. Tussen 12:00 uur en 17:00 uur is het te heet om naar buiten te gaan

• Ik heb nog geen spinnen en slangen gezien (afkloppen ;))

• Het is nu van 14 december t/m 27 januari zomervakantie, dus het is hoogseizoen nu.

• De kinderen gaan hier in uniform naar school

• De meeste huizen zijn op hoogte gebouwd, dus  je moet met een trap naar boven om bij de voordeur te komen

• Ze rijden hier allemaal in hele grote auto’s

• Het strand het dichtste bij ons huis heet “far away beach”: wanneer het eb is, is de oceaan 2 kilometer van de duinen weg. Wanneer het vloed is, 2 meter.

• Er zwemmen krokodillen in de oceaan. Van de week was er weer een gespot in de haven. Ik heb ze (gelukkig) nog niet gezien.

• Er zijn hele grote mieren, die hard kunnen bijten

• Ze kijken niet heel erg om naar het milieu. Ze doen bijvoorbeeld niet aan afval scheiden.

• Het drinkwater in Mackay smaakt naar chloor

• Het drinkwater in Dysart kan je niet drinken, dit moet eerst gefilterd worden. Het douchewater stinkt ook.

• Ik ga vanaf 27 januari mijn eerste week trip maken. Op de planning staan: 1 week: Airlie Beach met Hamilton Island en Whitsunday Island. 1 week: Mackay tot en met Cairns. De rest moet ik nog plannen.

• Van 25 maart t/m 14 april ben ik vrij. Ik ga dan van Mackay t/m Adelaide reizen. Waarschijnlijk ga ik vanaf Brisbane dit doen met een auto waarin je ook kan slapen. Van Mackay tot Brisbane ga ik met the Greyhound of Premier bus.

• Ik kan niet wachten om naar Australia Zoo te gaan. DE dierentuin van krokodillen hunter Steve Irwin.

• Het plan is dat 6 mei mijn laatste werkdag is. Ik vlieg dan 7 mei naar Perth. (Dit ligt ook aan de nieuwe au pair). Ik ben dan in Perth tot ongeveer 16 mei. Van 16 mei t/m 6 juni reis ik van Perth naar Darwin. Waarschijnlijk met een tour.

• Van ongeveer 9 juni t/m 13 juni zal ik in de outback zijn. Dan ga ik naar Alice Springs, Uluru, the Olgas en the Kings Canyon. Dit ga ik sowieso met een tour doen. Veel te eng en gevaarlijk om dat in je eentje te doen

• Dan vlieg ik 14 juni weer terug naar Darwin.

• 15 juni vlieg ik naar Bali en daar blijf ik een week en dan vlieg ik weer terug naar Amsterdam. Het kan ook zijn dat ik ergens nog een of twee weken naar Tasmanië ga. Dan heb ik alle staten bezocht in Australië.

• Het is allemaal nog niet zeker en er is nog niks geboekt, maar als dit allemaal zou lukken zou het echt fantastisch zijn!

• Ik kan via de organisatie waarmee ik reis (AIFS) kortingen krijgen. Dus dat is heel fijn!

• Ik heb de afgelopen twee vrije weken pakketjes gekregen uit Nederland van familie. Heerlijk weer dat Nederlandse snoep en mijn tandpasta was ook op en die zat er ook in! Nederlandse tijdschriften zaten er ook bij, best gek om weer iets in het Nederlands te lezen. Ook zaten er hele leuke cadeautjes in. Nogmaals bedankt!!

• Ik denk en droom sinds 3 weken in het Engels. Heel raar is dat.

• Als ik heb geskyped/gelezen/geluisterd in het Nederlands, is het voor mij moeilijk om weer te switchen naar het Engels. Ik gebruik dan allemaal Nederlandse woorden in mijn Engelse zinnen.

Ik wens jullie allemaal een fijne kerst en een gelukkig nieuwjaar!

Groetjes Pien

Elly

Lieve Pien,
Wat ben je aan het genieten, heerlijk te lezen hoe enthousiast je bent.
Alweer 2 maanden, de tijd vliegt. Ik hoop dat je ouders en broer dat ook zo ervaren :)

Hele fijne kerstdagen en alvast gelukkig Nieuwjaar.

Groetjes uit Hapert.

Pia

Hoi Pien.
Je hebt het nog druk. Ik denk dat je niet genoeg tijd hebt om alles te ondernemen .
Ons moeder is ook op Tasmanie geweest. Dat moet prachtig zijn.
Geniet ervan.
We appen nog wel he. Doe ook de fam daar de groeten.

Pa

Wat een leuk verhaal Pien. Je gaat het nog druk hebben. Ik hoop dat je al je plannen kunt uitvoeren. Doe zo veel mogelijk het duurt waarschijnlijk een tijdje voordat je er weer bent!
Love you!!!!