Pien in Australië

Al 4 weken weg!

G'day,

Zondag 10 november 2019:

Mijn eerste week bij mijn host family zit erop. Het is zo leuk! Op zaterdag 2 november vloog ik van Sydney naar Brisbane en van Brisbane naar Mackay. Ik kreeg nog als kers op de taart een mooi uitzicht vanuit het vliegtuig op the Opera House en de Harbour Bridge. Rond 14:15 uur landde ik in Mackay. Jess en Deegan stonden op mij te wachten. Deegan stak meteen zijn armen uit en ik moest hem meteen optillen. Dat was dus een goede eerste ontmoeting! We gingen die middag nog een rondje rijden door Mackay en 's avonds aten we pizza. De volgende dag gingen we naar de kinderboerderij. Maandagochtend hebben we boodschappen gedaan en 's middags kwam er bezoek. Dinsdag gingen we naar Canelands, een groot winkelcentrum, en naar de bouwmarkt. Ook was het dinsdag Melbourne Cup. Een grote paardenwedstrijd. Samen met mijn hostmom heb ik gewed op een paard,  maar helaas niks gewonnen. Dinsdagavond kwam mijn hostdad thuis van een week werken. Woensdag zijn we naar een restaurant geweest aan de oceaan. Hier zag ik mijn eerste schildpad! Donderdag was het heel heet en hebben we niet echt iets gedaan. Vrijdagochtend hebben we wat spullen opgehaald voor het huis in Dysart. Die avond zijn we naar een marktje geweest waar ze lekker eten verkochten  . Hier hebben we gegeten. De volgende ochtend zijn we naar de bouwmarkt geweest (alweer ;)). Ze verkopen in het weekend altijd worst met brood, de hele stad komt dan naar de bouwmarkt. De oma van Deegan was jarig en zij kwam naar ons huis toe. Het was 40 graden dus we gingen met zijn alle zwemmen in het zwembad in de achtertuin. Australiërs drinken heel veel alcohol en er is altijd een reden om iets te vieren. 'S avonds aten we pizza, want niemand had zin om te koken na zoveel bier ;). Zondag gingen we ontbijten in een restaurant met vrienden. Uiteindelijk eindigden we op een terras aan de haven met een biertje.

Het is een hele leuke familie. Ze zijn erg gastvrij en zorgzaam. Ze zijn helemaal gek op auto's en boksen, dus als ik dadelijk terug ben kan ik jullie daar alles over vertellen.

Morgen gaan we naar Dysart. Het huis hebben ze nog nooit gezien, dus we hopen dat het er een beetje uitziet. Dan hebben we 2 dagen om alles schoon te maken en het huis naar ons zin te maken. Woensdag is mijn eerste werkdag, al is de vader nog wel thuis omdat hij nachtdiensten moet werken.

Donderdag 21 november 2019:

Mijn eerste werkweek zit erop en het was echt super leuk! Op maandag rond de lunch zouden we vertrekken naar Dysart. Helaas viel Deegan van de trap en wilde de ouders naar het ziekenhuis om te checken of alles goed was. Gelukkig was alles goed en konden we uiteindelijk rond 16:00 uur vertrekken naar Dysart. Het is zo'n 2.5 uur rijden. Het is één rechte, saaie, hobbelige weg maar wel met waanzinnige uitzichten en dieren (kangoeroes, alles, adelaars). We kwamen rond 19:00 uur aan en het huis was zo stoffig, dat we de eerste 2 uur bezig zijn geweest met schoonmaken. De volgende dag zijn we naar het plaatsje Moranbah gereden. Dit is het dichtstbijzijnde plaats vanaf Dysart en ligt op 1.5 uur rijden. Hier deden we boodschappen en gingen we lunchen. Toevallig zat er ook een groep au pairs te lunchen, waar ik nu contact mee heb. Woensdag begon mijn eerste werkdag.

Dit is mijn werkrooster:

7:30/8:00 uur: Deegan wakker

8:00-9:00 uur: ontbijten + snacks voor de dag inpakken

9:00-9:30 uur: ontbijt opruimen en aankleden

9:30-11:30 uur: activiteit (maandag+vrijdag:bibliotheek, dinsdag+donderdag:gymmen, woensdag:playgroup, zaterdag+zondag:buitenspelen)

11:45-14:45: slapen en ik ga dan meestal eten en ook slapen

14:45-15:15: Deegan eten geven

15:15-16:30: vrij, ouder van nachtdienst is dan wakker en gaat dan rond 16:30 uur naar werk

16:30-18:00: naar de speeltuin en naar het voetbalveld waar iedere middag de kangoeroes het gras komen eten

18:00-18:30: avondeten geven totdat de ouder van dagdienst thuis komt

Tussen 11:00-17:00 is het té heet om naar buiten te gaan. Het is ongeveer 40 graden dan. Het is zo bizar heet. De zon schijnt op zo'n manier dat er nergens schaduw is.

Verder heb ik ook voor de eerste keer auto gereden. Heel spannend en gek  . Alles is tegenovergesteld. Schakelen met links en het knipperlicht zit rechts. Toen ik van het vliegveld opgehaald werd, stapte ik ook aan de verkeerde kant van de auto in, namelijk achter het stuur.

Nu ben ik een week vrij. Ik ga naar het strand, misschien afspreken met andere au pairs en wat reisjes uitzetten die ik kan gaan doen in mijn vrije weken en nadat ik klaar ben met werken.

Ik ben vandaag precies 4 weken weg. De tijd gaat zo snel! Nog 223 dagen en ik ben alweer in Nederland.

Als jullie vragen hebben, stel ze vooral! Ik weet namelijk niet zo goed wat ik moet vertellen  .

Tot snel!

Groetjes Pien

Mama

Hai Pien, klinkt nog steeds als 1 groot avontuur. Geniet ervan. Die 223 dagen vliegen voorbij! Ik ben trots op je.
Dikke knuffel.

John van iterson

Wat fijn dat je het mar je zin hebt Pien, als ik het zo lees is het net zoals thuis? Deegan kan Stan aardig vervangen en vader en moeder houden ook van een feestje dat komt mij ook heuuul bekent voor. 40 graden is wel erg warm hè hoe hou je dat uit. Het word hier alleen maar kouder en natter, niet prettig dus. Wij houden ons hier natuurlijk weer bezig met de zwarte piet discussie en het Nederlands elftal won dinsdag met 5-0 van Estland. Voor de rest is het aardig rustig. Dus niet zo veel te melden. Ik vind het heel leuk om je te volgen op deze manier, dus blijf schrijven kusjes van ons en “keep cool “ ??