Pien in Australië

De eerste week!

G’day,

En dat was de eerste week Australië alweer. Op 24 oktober vloog ik naar Taipei. Hier had ik een overstap van 8 uur. Ik had een lekkere lig stoel gevonden (die ook je telefoon kon opladen?). Hier heb ik mijn 8 uur in doorgebracht. Vervolgens had ik nog een vlucht van 9.5 uur naar Sydney. Ik kwam zaterdag 26 oktober rond 11:00 uur aan in Sydney. Ik werd hier opgehaald door iemand van het hostel en samen gingen we naar het hostel toe. Ik lag op een kamer met 5 andere mensen. Ik heb met Noren, Zweden, Finnen, Duitsers en Fransen op een kamer geslapen. Het is even wennen dat je met zoveel vreemde mensen op een kamer slaapt.

Zaterdag ben ik natuurlijk meteen richting The Opera House en Harbour Bridge gegaan. Ik wilde in eerste instantie alleen de “onpopulaire” dingen doen en dan later in de week met de groep de “populaire” dingen, maar ik kon het niet laten om naar deze 2 gebouwen te gaan.

Op zondag kon je met het openbaar vervoer voor $2.80 (ongeveer €1.72) de hele dag reizen. Lekker goedkoop dus. Ik ging naar de dingen toe die het verst reizen waren. ‘S ochtends ging ik naar het Olympisch Park, zo’n 40 minuten vanaf het centrum. Ik wilde daar graag het hockeystadion zien, omdat dat er altijd erg indrukwekkend uitziet op TV. Het was erg druk in het Olympisch Park. Er werden allerlei sporttoernooien gehouden. Het hockeystadion was helaas gesloten (“wie gaat er nou een hockeystadion bezoeken?”), totdat ik ergens bij een poort een man zijn busje zag uitladen. Ik vroeg of ik even snel het stadion kon zien en wat foto’s kon maken. Dit mocht, alleen zou hij het hek wel op slot doen. Ik dacht dat hij zou wachten totdat ik terug kwam, maar dat bleek dus niet zo te zijn.... en zo zat ik op mijn tweede dag Sydney opgesloten in een hockeystadion. Gelukkig dat het druk was en er verderop wel hekken opstonden, want zo kon ik via een groot  parkeerterrein het hockeystadion verlaten. Na het Olympisch Park ging ik met de trein en bus naar Bondi Beach, ongeveer 35 minuten vanaf centraal. Ik wilde graag walvissen zien en natuurlijk het strand, wat ik kende van de populair serie Bondi Rescue. Ik liep meteen naar het Ben Buckler point, waar je heel mooi uitzicht hebt over Bondi Beach. Ik was naar het strand aan het kijken, toen ik uit mijn ooghoeken een zogeheten “blow” zag. Van de reis naar Canada, waar we een walvissafari hebben gedaan, wist ik meteen: WALVISSEN. Van mei t/m november zwemmen de walvissen vanuit Antartica naar het warme water in het noorden op zich voort te planten. Ik zag een aantal blows en walvissen die zich omdraaiden in het water. Dat ik walvissen ging zien deze reis wist ik bijna zeker, maar dat ik ze op de tweede dag van mijn reis al zou zien, had ik nooit durven dromen.

Op maandag wist ik niet goed wat ik moest gaan doen. Ik had eigenlijk alles wel gezien en wilde nog wat overhouden voor de dagen erna, wanneer de andere au pairs zouden komen. Ik besloot om naar Taronga Zoo te gaan. Ik wilde weten wat voor enge dieren er in Ozzie leven. Hiervoor moest ik met de ferry naar de overkant. Dit werkte net zoals met de trein: je Australische ov-kaart voor het poortje houden en je kan op de ferry. Tijdens de ferry rit had je zo’n mooi uitzicht op The Opera House. De dierentuin is gebouwd op een heuvel. Er is een gondel die je gratis naar boven en beneden brengt en daarbij heb je ook weer waanzinnige uitzichten op de stad.

Het was een hele leuke dierentuin! Bij elk hok en dier zit iets leerzaams achter. Zo ging ik naar een zeehonden show met zeehonden die gewond gevonden zijn (vaak uit Nederland). Om bij de tijgers te komen, kreeg je eerst een film te zien over de bedreigingen die de tijgers hebben. Bij elk dier stond een kaart van Australië of ander land waarin aangegeven stond waar ze leefden. Toevallig heel veel spinnen en slangen in Mackay.... Je had ook mega mooie uitzichten op de Sydney skyline. Ik was een van de eerste in de dierentuin (rond 9:30 uur) en een van de laatste die er weer uit ging (rond 16:30 uur) en nog steeds had ik niet alle dieren gezien.

Dinsdag ochtend arriveerde de andere au pair uit Nederland. We zijn naar de Botanical Garden gelopen (wederom heeel erg mooi uitzicht op The Opera House en Harbour Bridge) en naar The Opera House gelopen, waar we de Opera konden aanraken. ‘S avonds hebben we de zonsondergang gekeken in de Botanical Garden. Dat was heel magisch. De lucht kleurde helemaal roze.

Woensdagochtend zijn we naar Paddy’s Market geweest. Een grote overdekte markt, waar veel souvenirs, kleren en eten wordt verkocht. Het was een soort aliexpress in real life. Ik kocht hier een snowglobe voor 5 dollar (€3,10). Super goedkoop! Als lunch hadden we fish&chips. ‘S middags gingen we in een parkje liggen. Er zijn zoveel leuke parkjes in Sydney, waardoor je even vergeet dat je in een wereldstad bent.

Donderdag hadden we oriëntatiedag 1 van de organisatie AIFS. We werden 8:45 uur beneden in de bar van het hostel verwacht. Ik had pas om 10:30 uur een afspraak bij de bank voor mijn bankpas, in de tussentijd heb ik op de kantoor van AIFS mijn blue card aangevraagd, een soort VOG. Daarna ging ik naar de bank om mijn bankpas op te halen. Gelukkig was alles goed gegaan met aanvragen en heb ik nu een Australische bankrekening. Daarna was het tijd voor een presentatie over Australië. Toen kwam er een man van een telefoonbedrijf om ons Australische nummers te geven. Helaas heeft dit telefoonbedrijf geen verbinding met de plaats waar ik ga wonen, dus ik moest een andere sim-kaart gaan halen aan de andere kant van de stad. Gelukkig staat deze provider bekend als een van de beste van Australië. De rest van de dag kregen we nog presentaties over mishandeling en veiligheid.

Vrijdag hadden we de laatste oriëntatiedag. We kregen eerst een presentatie over het reizen in Australië en waar de leuke plekken zijn. Daarna kregen we een ehbo-cursus van 3 uur. Als laatste gingen we bespreken wat voor activiteiten we kunnen doen met de kinderen. Dit vond ik het leukste, want ik heb er veel inspiratie opgedaan.

Morgen vlieg ik naar mijn host family. Dan zal er een drukke periode aankomen waarbij ik veel ga werken. Het is daar nu al 38 graden en de zomer moet nog beginnen...

Tot snel!

PS: bij het kopje “Foto’s” staan foto’s van de eerste week

Oma Ien

Wat fijn om je zo te kunnen volgen bij de avonturen die je beleeft. Je hebt wel een bijzonder leuke week achter de rug. Ik hoop dat je zo veel blijft schrijven over alles wat je meemaakt.
Voor morgen een heel goede reis en vooral een heel leuke en plezierige kennismaking met de host family morgen.
Hele lieve groetjes van opa en oma

Marty

Gaaf Pien! Blijf schrijven maar blijf vooral genieten. Veel plezier morgen bij aankomst in Mackay. Ik hoop dat je die slangen en spinnen pas zondag ziet en niet meteen op zaterdag.
Doeiii

Paula

Lieve Pien wat super gaaf om te lezen !!
heel veel plezier morgen en Geniet van alles😘

Pascal

Wat een goed verhaal. Erg leuk te lezen dat je het naar je zin hebt. Blijf genieten en veel succes met de eerste werkweek.

Elly

Gaaf Pien, wat een uitdaging!
Leuk om je verhaal te lezen en ik blijf je volgen😊
Heel veel succes en vooral veel plezier.